Feedback-van-studenten

User feedback, oftewel de reacties van gebruikers op je dienst, zijn voor ieder bedrijf van vitaal belang. En misschien nog wel het meest voor startups, die hun koers nog kunnen kiezen. Bij Brixer hadden we dit gelukkig vanaf het begin in de smiezen en hebben we onze koers grotendeels laten bepalen door de feedback van onze gebruikers.

Om zoveel mogelijk feedback te ontvangen stuurden we iedereen die ons assessment maakte een feedback formulier toe, wat een redelijk aantal reacties opleverde. Maar al snel schakelden we over naar een eenvoudig mailtje waarin we om feedback vroegen door simpelweg op ‘reply’ te drukken. En toen begonnen de reacties pas echt binnen te stromen.

Hieronder volgen de 7 belangrijkste lessen die wij hebben geleerd door te luisteren naar de 5,000 studenten die Brixer afgelopen jaar hebben gebruikt.   

DOELGROEP

1. Niet alleen voor mensen zonder zelfkennis

“Dankjewel voor het rapport. Allereerst wil ik zeggen dat ik blij verrast ben met de informatie die het rapport bevat. Zeer relevant voor iedereen die net de arbeidsmarkt op gaat en het staat een ieder (veel of weinig zelfkennis) toe weer iets nieuws over zichzelf te leren.”

Vooraf dachten we dat met name studenten met een gebrek aan zelfkennis ons assessment zouden maken. We kwamen er echter al snel achter dat juist ook mensen met veel zelfkennis ons assessment maakte en het erg konden waarderen. Al was het maar ter bevestiging van hun zelfbeeld.  

2. Niet alleen voor studenten, ook voor switchers

“Dank voor je bericht en het rapport, ik ben er ontzettend blij mee! Ik werk nu 6 jaar in dezelfde functie en dacht dat ik graag iets anders wilde. Dit rapport bevestigde dat ik in de goede richting dacht! Ik denk dat het eind twintigers – begin dertigers erg kan helpen met het ‘is-dit-het-nou’ gevoel.”

Onze primaire focus bij Brixer is op bijna afgestudeerde studenten. Toch hebben ook een groot aantal starters en young professionals hun weg naar Brixer gevonden. En ook voor hun bleken wij waardevol te kunnen zijn!

ASSESSMENT

3. De website is heel duidelijk, maar de testen kunnen gebruiksvriendelijker

“Bedankt voor het toesturen van mijn resultaten. Als feedback op het assessment wil ik graag zeggen dat ik het fijn vond werken, en dat ik het in grote lijnen eens ben met de uitkomsten. Echter had ik wel wat problemen met een aantal opgaven in de intelligentietest. De figuren en oplossingen verschenen soms niet in hun geheel op mijn scherm.”

Zeker in het begin hebben we veel ‘struggles’ gehad met het goed laten werken van de intelligentietest. Op basis van de vele feedback die we hierop ontvingen hebben we stap voor stap alle ongemakken opgelost. Het resultaat; een goedwerkende test!

4. Omgevingsfeedback

“Dank voor het rapport. De website werkt snel, ziet er goed uit en geeft dan ook erg snel resultaat. Wel heb ik van mijn ‘feedback-panel’ gehoord dat ze het jammer vonden dat veel woorden er niet tussen stonden of hebben ze uitleg gestuurd met wat ze ermee bedoelden. Ik denk in ieder geval waardevol om te delen, ongeacht wat jij/jullie er mee kunnen.”

Onderdeel van het assessment is het opvragen van feedback bij vrienden, collega’s en familie. Meerdere keren hebben we gehoord dat feedbackgevers de keuzemogelijkheden beperkt vonden. Dit komt omdat wij gebruik maken van een wetenschappelijke lijst bijvoeglijke naamwoorden die terug te herleiden zijn naar persoonlijkheidskenmerken. We hebben de keuzemogelijkheden dus helaas niet kunnen uitbreiden, maar we proberen nu wel beter uit te leggen waarom deze beperkt zijn.  

5. Ik heb een zeer lage score op de intelligentietest behaald, de test klopt niet.

“Ik moet eerlijk zeggen dat ik me een hoedje schrik van de lage scores op ‘Abstracte’ en ‘Numerieke’ intelligentie. Erg onverwacht, vooral omdat ik een Bèta onderzoeksmaster volg, met een gemiddelde van een 8.8. In die zin vraag ik me dus af of ik de test juist heb begrepen, of dat er iets anders mis is gegaan.”

De test klopt! En er is niks mis gegaan. Helaas kan niet iedereen goed scoren op een intelligentietest, aangezien de scores altijd worden weergeven ten opzichte van de rest. Op die manier scoort de helft van de mensen dus altijd ‘onder gemiddeld’. Wat wij wel hebben gemerkt is dat soortgelijke intelligentietesten vaak gebruik maken van een HBO+ normgroep, waardoor je als WO-er relatief hoog scoort. Wij maken onderscheid tussen een HBO en een WO normgroep, waardoor je bij ons als WO-er relatief lager scoort. Vanaf volgende week gaan we de scores laten zien ten opzichte van beide normgroepen.   

VACATURES

6. Echte vacatures aanbieden is een goed idee

“Ik had je graag nog dingen gegeven die beter zouden kunnen, maar ik kan niet iets bedenken. Het koppelen van vacatures aan profielen is een erg gaaf idee. Veel succes met het uitbouwen van Brixer!”

“Ik ben zeer tevreden over jullie assessment. Ik denk dat de resultaten zeker overeen komen met mij. En ik kom er ook zeker dingen mee te weten die ik nog niet wist over mezelf. De beschrijving van wat elk getal betekent is erg duidelijk! Daarnaast vind ik het een goed initiatief om de resultaten gelijk te linken met vacatures, ik denk dat dit zeker een meerwaarde heeft voor ons als studenten met de zoektocht naar de juiste baan.”

Als je het assessment hebt gemaakt sturen we je een link naar je rapport toe. In je persoonlijke dashboard kan je vervolgens ook zien welke vacatures (van onze klanten) goed bij jouw competenties en organisatiecultuurprofiel passen. Dit hebben we volledig op basis van studenten feedback gebouwd.  

TEN SLOTTE

7. Feedback vragen via een simpele ‘reply’ werkt!

“Ohja en feedback vragen via ”Reply” maakt het laagdrempelig en vind ik een goede zet.”

Yes!

Laurens van Leeuwen is co-founder van Brixer. Brixer biedt starters een gratis career assessment aan op www.brixer.nl zodat zij de baan kunnen vinden die écht bij hun past.